Google-moederbedrijf Alphabet wil af van rechtszaak over onlineadvertenties

 

Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een rechter in de Verenigde Staten gevraagd om een zaak van de Amerikaanse justitie te seponeren. Alphabet wordt beschuldigd van het monopoliseren van de onlineadvertentiemarkt. Het techconcern zegt dat justitie dit niet kan bewijzen.

 

Vorig jaar startte de rechtszaak over adverteren op Google. Het bedrijf kan ontzettend hoge marges vragen voor onlineadvertenties. Daarnaast zou het techconcern met zijn advertentietools en toegang tot allerlei informatie concurrerende aanbieders van advertentieruimte uit de markt houden.

Google heeft die mogelijkheden omdat het de markt domineert. Amerikaanse justitie schat het marktaandeel van Google op minstens 50 procent.

Alphabet zegt dat de aanklagers speciaal voor deze zaak markten hebben verzonnen. In de beschuldigingen zouden concurrenten op het gebied van onlinereclame, zoals Facebook, Amazon en TikTok, niet zijn meegerekend. Als hun advertentieactiviteiten wel worden meegerekend, valt het marktaandeel van Google aanzienlijk lager uit, stelt Alphabet.

Alphabet wijst ook op eerdere rechterlijke uitspraken. Daaruit blijkt dat er pas van een monopolie kan worden gesproken als een bedrijf minstens 70 procent van een markt in handen heeft.

Niet de eerste zaak tegen Alphabet

Het is niet de eerste Amerikaanse mededingingszaak tegen Alphabet. Een aantal jaar terug werd het bedrijf beschuldigd van het overtreden van de wet met zijn dominantie op de zoekmachinemarkt.

Ook in Europa liggen de grote techbedrijven onder vuur. De Europese Commissie (EC) stelde vorige maand een onderzoek in naar Apple, Google en Meta om vermeende overtredingen van regels die hun macht moeten inperken.

Apple en Google zitten appontwikkelaars nog te veel in de weg, vreest de Commissie. De techbedrijven zouden appontwikkelaars tegenwerken als die hun gebruikers zonder extra betalingen naar aanbiedingen buiten de eigen appwinkels willen sturen.

Net als in Amerika, laat de EC onderzoeken of Google in zijn zoekresultaten wel genoeg verwijst naar diensten van concurrenten. Mogelijk stuurt het bedrijf gebruikers vooral naar eigen diensten, zoals Google Shopping en Google Flights.